onsdag 26 maj 2010

Får det lov att vara en bok?





Har länge tänkt att jag ska ha ett stående inslag här på bloggen där jag väljer ut en eller flera böcker från vårt antikvariat. Och nu tänkte jag äntligen slå slag i saken :-)

"Wijk Antik" som vi så fint heter, säljer alltså begagnade böcker m.m. Böckerna säljs främst via internet (Bokbörsen), men ibland även på mässor o dylikt. Eftersom vi driver detta på sidan av våra ordinare jobb, så har det tagit sin lilla tid att bygga upp ett boklager och få ordning på allt. Men nu börjar det trilla in lite beställningar och det känns ju jätteroligt. Vi har inte lagt ner mycket tid och kraft på att marknadsföra oss, så det här blir ju ett sätt kan man säga ;-)
Vi har främst faktalitteratur i vårt boklager. Eftersom maken är numismatiskt intresserad (=myntintresserad), så har vi endel böcker om sådant förstås. Men vi har väldigt mycket annat också, just nu är det mycket trädgårdsböcker, djur och natur och även en del fotoböcker :).
Vi håller som sagt på att försöka få ut så många böcker som möjligt på vår hemsida
, men det tar ju sin lilla tid att kontrollera alla böckers status och sedan knacka in dem i vår bokkatalog och därefter lägga ut dem till försäljning. Så vi har inga mängder ute än så länge.
Men titta gärna här så ser ni vad vi har ute för tillfället. Vi har bl.a. "Ett barn blir till" och "Kroppens försvar" mfl. av den välkände fotografen Lennart Nilsson och prins Carl-Philips fotografiska tolkning av den botaniska trädgården i Uppsala "En glimt av paradiset". Dessutom ett antal av Fotografiska årsböcker, många från 60-talet. De är verkligen intressanta och inspirerande att titta i.

De böcker jag valt ut att visa på bild denna gång är:

"Bondeboken" av Jan Danielsson, 1998. En vägvisare till det svenska kulturlandskapet. Närmare bestämt till en liten gård vid namn Hycklinge i Småland. Rikt illustrerad med vackra fotografier av naturfotografen Peter Gerdehag.

"Eken" En bok av flera författare och utgiven av "Sällskapet för ekodlingens främjande, 1946. Den är illustrerad med både s/v fotografier och teckningar. Något för den ek-intresserade kanske. Själv fastnade jag för det vackra trycket på bokens framsida, så enkelt och så snyggt.

Vi skulle naturligtvis vilja visa alla böcker som är till försäljning på bild, men tiden har liksom inte räckt till...får se om den räcker till det i framtiden. Vissa böcker är ju så vackra så man önskar att man hann det.
Det går naturligtvis bara att höra av sig om man har någon speciell bok man letar efter. Kanske har vi den, fast vi inte hunnit lägga ut den än! Ring eller maila, kontaktuppgifter hittas på hemsidan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, jag hade ingen aning om att ni hade ett antikvariat. -Spännande! Bondeboken är helt klart bra och den är från mina hemtrakter, jag är ofta i Hycklinge och fotograferar. Jag ska titta in på eran hemsida under kvällen! -Kul!
Morgan

Karins fotoblogg sa...

Ja tack! :)Är lite nyfiken på Carl-Philips bok.

Mycket snyggt sätt att presentera böcker på! Jag gillar ljuset och bakgrunden!

Kram, ses i em!

Cecilia sa...

Lycka till! Hoppas ni får sälja mycket böcker.

Karin A sa...

Vad spännade med böcker och antikviteter! Det här ser jag fram emot att följa. Snyggt presenterat! Ska kika in på hemsidan..

Ha det gott och lycka till!
Kram Karin