torsdag 28 oktober 2010

Min vän Karin...


...och jag skojade till det i Engelska parken för några dagar sedan. Ett av få ställen i Uppsala området som fortfarande är inklätt i färgsprakande höstlöv. Vi brukar ju ibland öva porträtt på varann denna gång blev det riktigt färglatt.
Jag som inte känner mig som en expert på porträtt redigering av bilder, fick dessutom en mycket givande lektion av modellen själv några dagar senare.
I dessa bilder har jag ändrat lite i nivåer/kontrast för att få bakgrunden mörkare och mer kontrastrik och sedan använt penseln och suddat fram den naturliga exponeringen, som en slags vinjettering kan man säga. Sedan har jag mjukat upp lite skuggor i ansiktet. That's it!
Stort tack till Karin både för modellandet och lektionen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket mycket fina bilder!
Härliga färger...-bra jobbat!
Morgan

Karin A sa...

Åh men vilka kanonfina bilder på en fin modell. Gillar verkligen de varma färgerna. Härligt!

Kul med lektionen också. Jag använder mig en del av penslar (iofs mest i Camera raw) när jag redigerar porträtt. Men jag har också mycket att lära.

Ha det gott och trevlig helg!
Kram Karin

Karins fotoblogg sa...

Och vilken duktig elev! :)

Bilderna är verkligen härliga med sina fina färger. Kul att få se snygga bilder på sig själv!

Jag tycker vi får göra det här lite oftare, det är ju så nyttigt att öva och framför allt kul! Både fota och redigera.

Ha en skön helg,
kram!