tisdag 16 november 2010

Att leka med kameran





Igår kväll höll jag på att fotografera några papper (!?) inomhus och det ena ledde till det andra och helt plötsligt hade jag hängt upp en vit gardin som bakgrund och ställde mig själv framför kameran på stativ och experimenterade lite med ljuset, en spotlight som jag hängde i en annan gardin...jag vet det låter inte klokt. Men det är fruktansvärt roligt att leka med en ljuskälla och se vilka spännande effekter det har på motivet. Skuggorna gör liksom bilden.

Jag gillar och inspireras mycket av Malin Helleso och det som kännetecknar hennes enligt mitt tycke känslostarka och levande porträtt. Att fånga rörelsen är en konst och jag är bara nybörjare...men någonstans måste man ju börja :-)

7 kommentarer:

Kerstin sa...

Du gör det bra mycket bättre än jag, jag gör det inte alls. ;) Har än inte kommit mig för att leka med självporträtt. Men jag måste nog våga ställa mig framför kameran jag också nån dag.
Roligt att se resultatet. Den sista bilden är jättefin med sina skuggor.
Ha det gott.

Anonym sa...

Karin... det här är jäkligt bra!! Bra jobbat och en guldstjärna!! Så din början är ju lysande. Sista bilden fastnade jag mest för. Den är outstanding!

Hälsningar
Malin H

Karin Wijk sa...

Tack Kerstin, klart du ska leka fram lite självporträtt, det är ju roligt som bara den :-)!

Malin: Oj vad glad jag blir!!! TACK!!! Och som sagt så är det från dina bilder jag hittat inspirationen att experimenterat och leka, så TACK igen, nu blir jag sporrad att fortsätta min lek :-)!!

Anonym sa...

Hittade hit via Malin....å jag gillar dina självporträtt, hoppas få se mer av dom

/Mona

Karins fotoblogg sa...

Coola bilder! Mittenbilden är liiite läskig, jag får vibbar av skräckfilm :)Fast på ett bra sätt! Sista är bilden är grym! Skuggorna är läckra och din blick har en skitbra närvaro.

Go Karin!
KRam

Cecilia sa...

Underbar bildserie. Jag tycker mycket om den sista bilden. Din blick är något utöver det vanliga. Va duktig du är!

Samuel Jacobsson sa...

Du gör väldigt bra nybörjar porträtt !!