tisdag 29 juni 2010

Linnaea borealis

Efter midsommarfirande på idrottsplatsen gick vi genom skogen och mamma uppmärksammade mig på dessa fina blommor längs stigen i tallskogen. Så små och graciösa lyste de upp några fläckar i blåbärs och lingon riset.

I wikipedia hittade jag följande fakta:
"Carl von Linné älskade linnean och hade den i sina sigill och i hjälmen på sitt adliga sköldemärke. I en av sina ungdomsskrifter kallade han den "Linnæa", men i manuskriptet till Systema Naturae är det ersatt med "Rudbeckia". En holländsk rådsherre, Gronovius, gav sedan namnet Linnæa åt släktet, och Linné själv tillade artnamnet "borealis", ("den nordliga")".

Linnea är Smålands landskapsblomma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Som smålänning man är så känner jag igen våran landskapsblomma. Däremot har jag aldrig sett den live men din bild gör blomman rättvis. -Fin!
Morgan

Kerstin sa...

Åh, så kul att få hitta den i skogen. Vilken ynnest att få fota den.
Fint foto, dessutom. :)

Photos by Storm sa...

Ja, den är underbar. La du dig ner för att lukta? Så otroligt vackra och så små. För mig en riktigt barndomsflashback. De växte bakom huset jag bodde i under min första sju år/Kram